søndag 30. september 2012

Klubbmesterskap - rundering og lydighet

Vi gjør oss klar til fellesdekk

I dag var det andre del av klubbmesterskapet med rundering og lydighet.

Vi startet som nr 1 på runderingen klasse C/D. 200 m, 20 min søketid, 3 figuranter. For å peppe han opp litt, fikk jeg hjelp av Turid som ble med opp til standplass for deretter å forsvinne til skogs.

Sprocket hadde funn på første slag, viste det seg. Han kom inn uten melding, så jeg prøvde å sende på motsatt side ved starten, men da tuslet han ut på venstre side igjen og kom tilbake med løsbitt. Figuranten var godt gjemt under en tømmerstokk og kamuflasjenett så det var jammen ikke rart at han trengte et par forsøk på å melde.

Nå hadde jeg gått litt fremover så da sendte jeg på høyre side. Sprocket tisset og vegret litt på å dra ut. Måtte kalle inn og sende et par ganger før han dro ut. Mister han piffen av funn og blir litt "ferdig?" Kom tilbake uten funn. Sendte deretter på venstre side, og han kom nok en gang tilbake uten funn, men heldigvis virket han tent og hadde fortsatt god energi. Jeg passet på å skryte mye og peppe han litt opp. Lurer på om han ble ekstra gira av tomslaget? "Det skal jo være folk her?!"

På neste slag på høyre side var han lenge borte, og jeg ville ikke trekke altfor langt fram siden det ikke er lov å gå tilbake på linjen. Ropte et par ganger og brukte til slutt innkalling med fløyte. Plutselig kom han med funn!! Det viste seg at han hadde funn nesten ute på 200 m!! Han satte ut i god fart på påvisning og jeg hang på så godt jeg kunne. Funnet var en figurant som lå i åpen kasse og det har vi aldri øvd på. Jeg sendte fra kanskje 75 m så han dekket denne siden godt på egenhånd. Da jeg kom inn til midten igjen fikk vi beskjed om at tiden var ute.

Fikk egentlig karakter 5, men skulle hatt 20 min søketid (ble stoppet etter 15 min) så dette ble derfor korrigert til 6,5. Fikk trekk fordi jeg dekket starten litt dårlig og fordi det ble litt surr og usikkerhet.

Obs! Ha på bånd helt ut, hunden skal ikke hoppe på figurant. Gå løs tilbake og ha kontroll. Dette fungerte fint, han var oppmerksom og lydig.

På lydigheten startet vi med fellesdekk. Han lå rolig og fint, fikk et halvt poeng trekk for treg neddekk. 9,5 poeng.

På lineføring ble det karakter 6. Trekk for at han er ukonsentrert og henger litt etter, samt at jeg korrigerer med linen.

Vi klarte ikke "gå foran i line", jeg måtte nærmest trippelkommandere - uten at han hørte. 0 poeng.

Vi fikk 10 på innkalling! Han hadde fin fart og innsitt. Dette er vår beste øvelse :)

Vi fikk 5 på apportering. Trekk for at han vegret seg for å løfte og at jeg tok imot apportbukken fra han. Hunden skal inn til utgangsstilling før avlevering og dommer skal gi beskjed om at fører skal ta bukken. Jeg visste ikke at øvelsen var lagt opp slik, så her må vi trene litt.

Han hoppet ikke over hinder, så her ble det naturlig nok 0.

Pallen i rundering

Husk! Må øves på:
- Apporten kastes av fører. Hund skal inn på plass og holde apport inntil dommer gir beskjed om å ta den.
- Hund skal sendes over hinder og ned i sitt.
- Vi må øve mer på kommandering og lineføring.
- Øve inn "gå foran i line". Nå trenger han et par runder før han skjønner at han skal gå fremover. Det må han skjønne med en gang kommandoen gis.

Vi har hatt en super helg på klubbmesterskap!! Sprocket har vært kjempeflink og vist seg fra sin beste side når det kommer til å være fokusert, lydig og arbeidssom. Han har også virket energisk og ikke mistet piffen. Vi har fortsatt en del å jobbe med, men dette ga absolutt mersmak!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar