søndag 10. mars 2013

Hundefestivalen 2013

Jeg har jobbet dugnad på hundefestivalen hele helga og vi startet allerede fredag med å rigge. Jeg jobbet på service og det er hektisk i perioder, men også muligheter til pauser og miljøtrening for hundene.

Sprocket blir lett stressa i så intense miljøer som det er inne i en hall med mange hunder. Det er trangt i gangene på vei ut og jeg fant ut at hvis jeg tar kontrollen og stiller meg imellom møtende hunder (med fronten mot Sprocket) så takler han situasjonen bedre. Inne i hallen fikk jeg han på nett også og han holdt kontakten med meg. Det er jeg veldig fornøyd med. 

På søndag gikk vi LP klasse 1. Det ble mye venting fra oppmøte kl 9 til det ble vår tur i ringen rett etter kl 12. Sprocket satt i buret stort sett hele ventetiden, bortsett fra en tissepause. Jeg varmet han opp med litt enkle kontaktøvelser og han var veldig med. Jeg fikk reklamert veldig godt for leverpostei som skulle være premie før vi gikk i ringen til fellesøvelser. Han var greit på nett, men hadde litt fokus på hunden ved siden av som var en liten spanieltispe.

Tannvisning: ble sittende til dommer hadde hilst, og trakk seg mot dommer da han skulle se på tenner. Karakter: 10.

Fellesdekk: treg neddekk og litt snusing, men så lå han helt stille. Det var også treg oppsitt slik at jeg måtte dobbeltkommandere. Karakter: 7.

Det var bare en ekvipasje før vi skulle inn i ringen igjen så jeg holdt Sprocket på utsiden av buret. Han var på nett og virket passe energisk uten å være stresset, men da vi entret ringen tok nervene oss begge. En hund hadde tisset for en stund siden og selv om det var godt skylt fikk han selvfølgelig ferten av denne herlige duften (og jeg forbannet meg selv for at jeg hadde glemt hele tisseflekken!). Dette resulterte i at lineføring igjen ble slep av hund. Karakter: 0.

Dekk fra holdt: her satt han igjen idet jeg gikk av gårde og startet med snusingen... Nå begynte jeg å tenke at dette var bortkastet. Men jeg ville forsøke innkalling, fordi det er en øvelse han vanligvis er god på. Her ble det igjen snusing da han satt og ventet så da takket jeg for meg! Sprocket ble sendt rett i buret, uten et ord eller skjennepreken. Jeg tok han ut etter en stund og fikk trent litt enkel kontakt samt at vi krysset ringbåndet og fikk belønnet kontakt idet båndet var krysset.

Jeg er fornøyd med at vi startet bra og at vi fikk trent på å starte, men nå må jeg virkelig jobbe med denne snusingen. Jeg MÅ velge en strategi og følge denne 100%! Trine-Lise mente det kan se ut som jeg har gitt opp snusingen og nærmest overser/ler det bort istedet for å korrigere. Og det stemmer sikkert! Så glad for at treningsvenner tør å fortelle når de legger merke til sånne viktige ting!

Vi fikk masse god miljøtrening i helga og jeg fikk enda litt mer stevneerfaring. Jeg tror ikke det er optimalt for oss med seint startnummer, for da rekker nervene å bygge seg opp. Jeg må også finne en måte å holde piffen på etter fellesøvelsene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar