søndag 5. mai 2013

Ferdselsprøve

I dag har jeg og Sprocket gått ferdselsprøve i Kongsberg. Arrangør: Norsk Schäferhundklubb. Trond-Egil Groth som vi kjenner fra ferdselsprøve-kurset var dommer. Vi hadde fått beskjed om at testen skulle starte ca kl 13, og at vi skulle være ute i god tid. Men jeg feilberegnet tiden litt så vi var ikke framme før ti på ett og da gikk de siste runde med lydighetsdelen. Vi ble derfor kastet inn i det og startet nesten med en gang.

Vesenstesten gikk greit. Her går vi bort til en gruppe mennesker inkludert dommer som skal lese av chippen. Etter at dette er gjort går gruppen noen skritt nærmere slik at det blir meget trangt. Så var det klart for lineføring. Jeg syns det er små fremskritt å spore denne gangen også! Han følger meg ganske godt og har kontakt, faller kun ut et par ganger og blir hengende en halvmeter bak, men det er ingen snusing! På fri ved foten henger han konstant bak, men han følger stort sett. Både sitt fra holdt og dekk fra holdt gikk bra.

Siden de andre egentlig var ferdige, ble det en stand in som skulle liksom-gå lydighetsdelen mens Sprocket lå i dekk. Vi stilte oss opp og jeg kommanderte dekk. Han la seg ned og snuste og jeg gikk 30 skritt unna. Idet jeg snudde meg så jeg at han hadde reist seg! Dermed strøk vi! Vi måtte hatt full pott på denne dekken da resten av lydigheta kun holdt akkurat. Det ergerlige er at jeg føler dette var en ren førerfeil siden jeg gikk ifra han med en gang uten å kommandere noe. Jeg kunne stått et lite sekund og sett an snusingen samt kommandert "bli" idet jeg gikk ifra, men det gjorde jeg ikke.

Vi fikk være med på ferdselsdelen som trening. Alle momentene her gikk veldig bra. Sprocket ble ikke distrahert av å stå med to Schäfere og en Sheltie. Vi hadde stått på denne delen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar