tirsdag 14. mai 2013

Vårcup i bruks del 2

Mens vi venter på vår tur...
I kveld var siste del i vårcup 2013 med felt og lydighet på Bikkjebu. Vi startet nest sist i vår gruppe, og Sprocket satt bundet i et tre inne ved Bikkjebu inntil det nærmet seg vår tur. Han virket veldig utålmodig og tent etter å gjøre noe mens han ventet. Vi varmet opp med litt lineføring og tissing før vi skulle ta lydighetsøvelsene. Jeg følte vi hadde god kontakt og motivasjon før vi gikk i ringen.

Lineføring: vi var ikke på nett i dag, han henger etter og jeg må "dra" han gjennom vendingene og nærmest stanse han ved holdtene. Unntak: på sakte marsj hadde vi kontakt! Dommeren sa han var snill da han ga karakter 5.

Dekk under marsj: her hang han fint med fra start og stoppet kontant da jeg kommanderte "dekk", i noe som da ble en strålende stå under marsj! Karakter: 0.

Følger godt med...


















Ta den j... apportbukken da!
Apport: denne øvelsen var jeg veldig spent på siden vi har trent en del, men ikke fått den helt inn enda. Han satt rolig mens jeg kastet apporten, var rask ut, surret litt med opptaket, men hadde fin fart tilbake. Han kjekset litt på apporten og ble stående ved siden av meg, MEN han holdt bukken inntil dommeren sa jeg kunne ta den. Strålende fornøyd med karakter: 6.

Innkalling: sitter rolig og venter på kommando (ventet til jeg hadde blikkontakt), og har god fart mot meg. Av en eller annen grunn setter han seg skrått bak meg, det har han aldri gjort før. Jeg måtte kommandere han også, for han ble først bare stående. Dette holdt til karakter 7,5.

Før fellesdekk måtte alle gjennomføre feltet. Sprocket så ut til å ha fått litt bedre motivasjon og søkte bra. Jeg prøvde å forflytte meg litt langs linjen for å stimulere søkearbeidet hans. Han markerte eller forsøkte å markere 3-4 ganger, noe jeg prøvde å slå ned på, men dette må jeg ta tak i på trening. Turid mente jeg kunne forflytte meg enda mer da hun syns det så ut som han jobbet bedre og mer konsentrert med søket når jeg var i bevegelse. Han fant tre gjenstander innen tiden rant ut og var egentlig på en fjerde gjenstand, men denne ville han ikke ta med (en slags gummiaktig liten matte, ligner gummibørsten vi innimellom bruker på pelsen). Jeg forsøkte å kalle han inn, men han ville søke videre og vi lot han søke inntil han fant en gjenstand til. Dette er jo den beste og mest motiverende avslutningen! Det var full jubel og masse godbiter da han kom tilbake :)
Premier til alle!

På fellesdekk sto vi helt i enden mot skogen og han fulgte fint med. Neddekket var ørlite tregt, men ikke så ille som det kan være. Han lå helt stille uten snusing i tre minutter. Og vi fikk karakter 10!!!


Totalt holdt det til 224 poeng og 8. plass (siste plass av de startende).


Resultatskjema. Dommer var Widar J. Bratlie.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar