søndag 14. juli 2013

Sporkurs på Sølen


Her er vi sporet på av noe...
I uke 28 var vi på Sølen for å delta på sporkurs i regi av Norsk Brukshundsports Forbund. Både og Astro og Sprocket deltok på et rent sporkurs med instruktør Elisabeth Østbakken. Det var sol og oppholsvær nesten hele uka, med unntak av noen få regndråper tirsdagen. Her kommer et dag for dag-referat med litt tips vi fikk underveis.

Mandag
Første spor: 180-200 m, tre pinner, to høyrevinkler, 2 t liggetid. Sprocket fant midterste pinne og ble veldig motivert. Sporet hadde nok litt i overkant liggetid da han hadde mye overvær for å lese informasjon første delen inntil han fant pinnen. I tillegg lå nabosporet litt nært.

Tips: gå på lesiden av vinden for at hunden skal få rett info. Ikke legg pinnen i en dump eller på en forhøyning pga annerledes fertbilde enn resten av sporgaten.

Andre spor: 150 m, tre pinner, to vinkler (H og V), 30 min liggetid. Sprocket fikk påvirkning ved at han fikk se Elisabeth gå ut i sporet. Han fant de to første pinnene og lå godt i sporgaten. Han ble litt mer unøyaktig mot slutten, mulig han ble sliten? Han jobber konsentrert, men har lavt tempo så mulig han trenger enda mer motivasjon.
 
Tredje spor: ca 150 og et rent motivasjonsspor som vi gikk med en gang. Christian gikk ut med reven. (påvirkning). Sprocket gikk fint i sporgaten uten motivasjon av pinner underveis, men hadde fortsatt ganske lav fart. Dette kan komme av at det var seint på dagen og ganske varmt.

Tirsdag
Denne dagen gikk vi kun et spor på 150 m, to venstrevinkler og med tre pinner. Sporet ble lagt av en fremmed og Sprocket fikk påvirkning ved å se sporlegger gå avgårde. Sporet lå 15 min. Sprocket fant 1. og 3. pinne og lå fint i sporgaten. Han hadde en anelse bedre fart enn dagen før. Etter 1/3 ville han tygge på alle småkvister, men jeg fikk han til å konsentrere seg og fullføre sporet.

Etter lunsj tok vi en runde med budføring og felt. Sprocket gikk fint ut mot hjelpefører på budføringen, men surret tilbake og stoppet for å snuse på et sted med spennende lukt (flere hunder stanset her). I feltet som var ca 20 m bredt lå det tre gjenstander. Sprocket hadde to funn, og søkte lenge ettr dunn nr to uten å gi seg. Han var veldig førbar og jobbet bra uten surr.

Tips: ikke gå fri ved fot for å sende fra ny posisjon i feltet, men forflytt deg mens hunden hunden er ute til ønsket sted og send direkte derfra.

Onsdag
Første spor: ca 300-350 m, fremmed sporlegger, fem pinner og reven på sporslutt, flere vinkler (både H og V) og 45 min liggetid. Sprocket fant alle pinner og hadde ganske god fart til han å være. Han jobbet konsentrert og søkte bra, noe som gjorde at selv om han lå litt på siden av sporet så fant han pinnene. Han ble litt sliten mot slutten. Jeg forsøkte å kun se på bikkja etter at jeg hadde funnet retningen (vinkler var merket) slik at jeg kan lese han.

Andre spor: ca 300 m, Elisabeth la sporet med pinner og overraskelser og uten merking, flere vinkler (både H og V) og 10 min liggetid. Hele gruppa var med for å se sporet. Sprocket hadde god fart og lå fint i sporgaten, og han fant to pinner og begge overraskelser. Den første var en fleecejakke som var lagt over en busk. Han stussa tydelig først, men gikk bort og sjekket ut gjenstanden. Den neste overraskelsen var en kong i tråd som var bundet i en lav busk. Siste pinne misset vi, men Sprocket jobbet bra på tross av kun en halvtime pause fra forrige spor. Jeg forsøkte å gå ca fem bak i linen og følge med på Sprocket, som hadde et godt drag i linen underveis.

Vi forsøkte også sporoppsøk. Dette gjorde vi ved at Christian gikk i en svak bue inn i skogen til et punkt som er godt synlig på veien. Her står han med leke (reven) og viser fram denne mens Sprocket ser på. Etter noen sekunder tok jeg med meg Sprocket vekk og Christian fullførte sporet. Selve sporoppsøket gjøres ved at vi går tilbake til samme punktet på veien og slipper Sprocket inn mot punktet Christian sto på. Tanken er at hunden skal forstå hvilken vei det er riktig å følge sporet når sporet er funnet. Dette fikset Sprocket uten problem!

Torsdag
Denne dagen skulle vi delta på et uoffisielt D-sporstevne på kvelden så vi startet dagen med at jeg la et D-spor og gikk sporet sammen med Elisabeth etter ca 20 min. Sprocket fant alle pinner og jobbet jevnt og trutt. Jeg gikk på ca 8 m avstand på linen. Han mistet sporet et sted, men det var min feil siden jeg tok feil av hvor jeg hadde lagt vinkelen og overstyrte han litt. Han hentet seg fint inn, og gikk siste vinkelen helt perfekt. Elisabeth bedømmet sporet til karakter 7,5-8, med trekk for sportap og lav fart.

Tips: finn et punkt ved sporet (tue, stein el.l) som du kan huske og legg pinnen der. «Styr» hunden litt dersom han er helt utenfor.

Etter lunsj hadde vi en runde med lydighetstrening. Jeg fikk hjelp med lineføring og apportering.

Tips for lineføring:
  •  Pass på hva som belønnes. Ikke klapp og bryt sitten, men belønn med stemme og godbit mens hunden sitter.
  • Lek opp hunden før du går inn i ringen for å skape kontakt samt holde oppmerksomheten.
  •  Jobb korte avstander og ikke hold på så lenge at dere feiler.
  • Si «sitt» ved stoppene, ikke bare stopp og forvent at hunden skal sitte.

Tips for apportering:
Apportering
  • Mot knalling: liksomkast et par ganger og belønn at hunden sitter.
  • Ikke si slipp og gi godbit for da belønner du at hunden slipper apporten. For å belønne at hunden holder bør det kastes godbit eller leke på bakken mens hunden holder for å belønne på riktig sted.
Andre tips:
  • Vær bevisst på kroppsspråket og hva dette forteller hunden. Hunder oppfatter signaler vedlig raskt.
  • Gå foran i line: etabler et punkt å gå mot, og gå mot dett fra ulike vinkler. Bruk godbit/leke etc på dette punktet. Etter et par runder tar man vekk godbit UTEN at hunden ser og det skal i stedet være full jubel når hunden går mot punktet.

På kvelden gikk vi som sagt uoffisielt D-sporstevne. Vi startet med fellesdekk og Sprocket lå rolig hele tiden, kun en liten snusing og en titt på sidemannen. Trekk for treg neddekk. Karakter 9,5.

Budføring - Sprocket har kontakt med hjelpefører
Budføring: løp fint ut, men stoppet underveis for å snuse og måtte ha hjelp. Fikk vite etterpå at det hadde vørt løpetispe på banen tidligere på dagen. Løp heldigvis fint tilbake. Karakter: 5.

Lineføring: vår hat-øvelse… Han snuser og sitter ikke på holdt. Jeg må dobbeltkommandere. Karakter: 0.

Dekk under marsj: her blir han stående. Karakter: 0.

Innkalling: treg fart, og jeg må dobbeltkommandere for å få han inn på plass. Karakter: 5.

Apportering: knaller ikke og løper fint ut. Nølende opptak og slipper bukken på bakken. Karakter: 5.

Hopp over hinder: hopper ikke… Karakter: 0.

Vi avsto fra gå foran i line for denne øvelsen kan vi ikke. På sporet går han tidvis langt fra sporgaten, men er den eneste hunden som finner alle pinnene. Vi får karakter 7,5 for denne jobben og det er jeg strålende fornøyd med. Totalt endte vi med poengsum 140 og fikk 2.plass av fire startende.


Fredag
Sprocket var tydelig sliten etter en lang dag med både kurs og stevne dagen før så vi trente kun sporoppsøk. Første gangen lå sporet i ca 15 min etter påvirkning. Han tok riktig retning med en gang, men lå på siden av sporet hele veien. Dette kan skyldes at mye fert stiger opp i varmen. På andre forsøk satte jeg han på sporet umiddelbart og han fant sporet uten problem. På det siste forsøket lå sporoppsøket 25-30 min etter påvirkning. Sprocket fant sporet og valgte riktig retning, men var tydelig sliten og surret litt, men det er lov etter en lang dag i varmen.


Stolt Sprocket med premien etter endt spor

Lørdag
Dette var nok en varm dag og Sprocket blir ganske påvirket av varmen. Første sporet var 200-250 m langt med liggetid 45-50 min. Elisabeth la sporet og la inn noen utfordringer underveis. Sprocket fant to pinner, men gikk over en lommebok etter å ha mistet sporet. Han var veldig ukonsentrert og ville helst fortsette på stien i stedet for å krysse over et par steder, men jeg fikk motivert han til å jobbe videre. Sporet var lagt over en stor stein. Sprocket strakk seg opp og sjekket før han gikk rundt steinen og oppå (her var steinen flatere og lettere å bestige). På denne siden av steinen fortsatte sporet over en 1,5 m bred sti og dette fikset Sprocket fint. Videre var sporet lagt oppå en stamme. Sprocket gikk under stammen og snuste opp, og gikk litt langt til venstre før han tok seg inn og fulgte sporet ut til høyre på riktig sted. Det ble mye pendling og dårlig motivasjon, men også partier der han jobbet bra og det var drag i lina, bl.a. etter funn av pinne. Han mistet sporet mot slutten og i stedet for å rote for mye og risikere bakspor, sendte jeg han i søk etter lommeboka. Han søkte en god runde, men måtte kalles inn og ha påvirkning for å finne den. Dette ble i hvert fall en fin avslutning!

Det siste sporet vi gikk var et kort motivasjonsspor med påvirkning. Sporet var ca 100 m, ti min liggetid, en pinne og ny leke på slutten (katten). Det var blitt lettere skydekke og noe lavere temperatur. Sprocket virket mer motivert og energisk og vi hadde lekt litt mens vi ventet. Han likte godt å finne en annen leke på slutten.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar