søndag 4. august 2013

Working test på Tollerspecialen - en knallbra innsats ;)

I dag har vi deltatt på working test på Tollerspecialen i Höör (Skåne). Så utrolig gøy å se rødpelser overalt - i alle varianter, størrelser og fargenyanser. For min og Sprocket sin del ble selve postene en stor skuffelse, utført med knalling og dermed 0 poeng på tre av fem poster (markering og skudd) . Men alt det utenomsportslige har vært en virkelig flott opplevelse - Sprocket har vært rolig, lydig, ikke reagert på andre hunder, beholdt energien... Rett og slett kunne vi bare nyte opplevelsen uten stress og mas og det er et stort steg fram for oss.

Vi startet med post 5 som var en markering med skjult nedfall. Sprocket gikk fint fot fram til anvist sted, og ble sittende på skudd! Hverken han eller jeg så nedfallet, men han fikk med seg at noe ble kastet og satt rolig inntil han fikk kommando. Han løp i riktig retning, men med null vind var det ikke mye fert i lufta for en hund som ikke hadde sett eksakt hvor dummien falt. Han gikk derfor i søk og fant ekstradummiene som var hengt i et tre. Han må nok ha stusset litt over hvor rart de gjør ting i Sverige for han var fast bestemt på å hente inn disse. Jeg måtte dermed kalle han inn og takke for meg. 0 poeng.

Post 4 var fremadsending til nærsøk. Igjen gikk Sprocket en fin jaktfot fram til anvist sted. Jeg viste retningen, han tuslet fint ut rett fram mot riktig sted og jeg la på søkssignal med fløyte. Så langt alt vel, men herfra ble det bare rot. Han søkte rundt og beveget seg mer og mer vekk fra området, tisset et par steder... Jeg fikk han etterhvert inn og sendte på nytt. Nå skjente han langt ut på høyresiden så det var bare å gi opp. Jeg ble bedt om å kalle han inn. Ifølge dommeren hadde han flyttet på dummien, men altså ikke giddet å ta den med inn. 0 poeng.

Post 3 var vannmarkering. Og her knallet Sprocket så det holdt idet plasket kom! Dommeren sa det var utrolig synd for han jobbet ellers veldig bra og hadde god motivasjon. Vi hadde fått noen poeng hvis ikke han hadde knallet.

Vi rakk akkurat å forsøke post 1 før lunsj. Dette var to enkle markeringer med skudd. Sprocket knallet idet vi gikk mot anvist plass! Han hadde jo sett et par hunder i aksjon før det var vår tur og visste eksakt hvordan dette skulle løses... Takk for oss der også.  Etter lunsj tok vi post 2. Dette var en markering med skudd og deretter fremadsending til samme sted. Jada, han knallet igjen, men fikk fortsette å jobbe (jeg tror de ulike dommerne vektla litt ulike ting). På vei inn med dummien fra fremadsendingen slapp han denne i bakken og startet med å snuse, så dermed mistet vi de få poengene vi hadde til overs der.

Men som sagt innledningsvis; jeg er superfornøyd med hvordan vi har det mellom øvelsene! Det var veldig behagelig å slippe stress og mas med en oppjaget hund så på denne fronten var dagen absolutt en højdare. Nå må vi jobbe for å unngå knallingen, eller å kunne avbryte slik at han ikke får gjennomført knallingen, men kommer tilbake på plass.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar