mandag 16. september 2013

Veien mot BK - kurskveld 1

I kveld har vi vært på første kurskveld på jaktkurset "Veien mot BK" arrangert av Retrieverklubben avd. Oslo. Instruktør: Kenneth Ryland.

Det ble mye fokus på detaljer og signaler vi gir til hunden. Vi gikk på linje og stoppet mens det ble kastet dummier som førerne hentet. Et tips for å unngå knalling er å gripe tak i hunden idet den forsøker å løpe avgårde. Heldigvis (eller helt uventet) var Sprocket under kontroll slik at dette ikke ble nødvendig. Sprocket jobbet veldig bra i dag, og de feilene som oppsto var helt klart grunnet mine dårlige tegn og signaler. Det var veldig fint å få dette rett i trynet for det er lett å bli sløv under treninger og ikke kreve at hunden gjør det den har fått beskjed om. 


Sprocket fikk en enkeltmarkering og løp akkurat idet jeg skulle til å gi kommando. Han gikk rett på dummien, men gadd ikke plukke denne opp. Han snuste heller litt, og tisset - fortalte tydelig at dette ble for lett. Jeg fikk han til å apportere dummien til slutt. Vi gikk på linje med dummier liggende i buskas bak oss og dummier som ble kastet forover da vi stanset. Hunden skulle hente dummien i buskaset. Da jeg sendte Sprocket, føyk Astro etter og det var veldig synd for Sprocket hadde perfekt retning. Han fikk en sjanse til, men da hadde han helt mistet trua og surret avgårde langt ut til høyre før han kunne somle seg til å søke etter dummien.

Vi trente også den firkantøvelsen som jeg har lært av Janicke tidligere. Sprocket taklet denne jobben kjempebra og gikk dit han fikk beskjed om. Det begynte å bli mørkt og jeg sendte i litt dårlig retning en gang, men da viste Kenneth hvor dummien lå før jeg sendte neste gang.

Andre ting:
- Når du har sagt noe til hunden, er det det som gjelder. Har du bedt den om å komme tilbake, skal den avbryte det den gjør og komme tilbake. Her må jeg være konsekvent hvis jeg skal ha sjanse til å avbryte en knalling.
- Sprocket lener seg mot venstre hvis jeg står for tett på når jeg skal gi håndtegn under dirigering/fremadsending. Gi han mer plass og hold hånden lenger frem.
- Tenk på at du skal støtte og gi hunden best mulig sjanse for å lykkes. Legg på en ekstra ut-kommando på fremadsendinger f.eks. slik at hunden vet at den er på rett vei.
- Timing på korreks og belønning er veldig viktig. Vi har hørt det x antall ganger før, men det kan ikke gjentas for ofte. En korreks må etterfølges av ros så fort hunden gjør det du ønsker. Samtidig er det viktig at korreks kommer akkurat idet hunden er i ferd med å feile/gjøre noe uønsket, ikke når feilen er gjennomført, for da skjønner ikke hunden hva du korrigerer. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar