mandag 19. mai 2014

Veien til BK - kurskveld 4

Siste kveld for dette kurset og vi hadde hele kvelden på gressletta i Sørkedalen. Vi startet med sidedirigeringer. Her er viktig å gå i rette linjer ut fra hunden når dummier legges ned/kastes. Sprocket hentet først den dummien som ble lagt ned først og jeg møtte han på linjen. Da jeg sendte på dummy nr 2 ville han heller snuse i dette området. Det hadde vært valpekurs her rett før og muligens mye spennende lukter, men det er ingen unnskyldning så jeg sto på kravene og fikk han til å hente dummien.

Vi gjentok nesten sammen øvelse som sist med å legge ned en dummy og snu motsatt retning. Men nå gikk jeg i fra Sprocket og kastet (alternativt kan man legge ned) en dummy. Han skulle hente den første dummien først på fremadsending, deretter sendes bakover på dummy nr 2. Oppgaven ble taklet med glans og han var oppmerksom og førbar.

Det siste vi gjorde var at alle fire hundene sto på linje. De fikk se en mengde dummier bli lagt ned (samme tre som vi sidedirigerte mot) før vi snudde oss i motsatt retning. Kenneth kastet en markering. Først skulle en hund snu og sendes bak mot de nedlagte dummiene før en annen hund fikk hente markeringen. Sprocket skulle hente markering først og han var helt med! Det ble en lang markering, og han måtte innom å tisse et sted som en annen hund hadde tisset på vei tilbake, men jeg syns han fikset oppgaven bra tross alt. Fremadsendingen ble utført uten store avledninger.

Også i kveld har Sprocket fungert bra sammen med hannhundene. I dag var det to flat tilstede. Han var litt ivrig/nysgjerrig mot den ene på et tidspunkt, men søkte mest oppmerksomhet mot meg og var veldig tilstede både under arbeidet og ved sekken.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar